Borgerservice på lokalbibliotekerne i centerbyerne


[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]På bibliotekerne i Vamdrup, Lunderskov og Christiansfeld kan du få hjælp til borgerservice i ni timer hver uge, og lokalbibliotekerne vil nu gøre en ekstra indsats for at fortælle om mulighederne for assistance.
Initiativet kommer, efter at en forsøgsordning, hvor medarbejdere fra kommunens Borgerservice har haft træffetid på lokalbibliotekerne to timer hver måned, er udløbet.
“Vi har altid hjulpet borgerne med at finde informationer, skaffe pjecer og blanketter og finde rundt i det kommunale system, men nu tydeliggør vi via annoncer, plakater, m.m., hvad man få hjælp til på biblioteket i forhold til digital selvbetjening. Det ligger fint i tråd med vores ønske om at hjælpe borgerne til at blive fortrolig med samfundets nye digitale muligheder og krav,” siger Ole Sønnichsen, chef for Rum og Formidling hos Koldingbibliotekerne.

Det kan du få hjælp til
Når lokalbibliotekerne er bemandet, kan du bl.a. få hjælp til at:
– finde og bruge offentlige selvbetjeningsløsninger
– bestille NemId (kræver gyldigt pas eller kørekort)
– bestille gult sygesikringsbevis (kræver NemId)
– oprette digital postkasse
– blive fritaget for digital post
– finde ud af, hvor du skal henvende sig med et konkret problem
– hente pjecer og blanketter
– aflevere ansøgninger, blanketter og kvitteringer til Kolding Kommune

Det kan du ikke få hjælp til
Personalet på bibliotekerne må ikke udføre myndighedsopgaver og sagsbehandling. Hvis du f.eks. skal bestille et nyt pas eller et nyt kørekort, så skal du omkring Borgerservice i Kolding. Det er et lovkrav, som skal minimere risikoen for bedrageri.

God udnyttelse af ressourcer
Økonomichef John Burchardt, som er ansvarlig for Kolding Kommunes borgerservice, er glad for samarbejdet med Koldingbibliotekerne.
“Det er en god model, hvor vi udnytter vores ressourcer bedst muligt, og hvor vi sikrer borgerne adgang til borgerservice i centerbyerne,” siger han.
Den tidligere forsøgsordning eksisterede i godt et år. I gennemsnit havde Borgerservice fire ekspeditioner pr. træffetid. Tre fjerdedele af ekspeditionerne handlede om at blive fritaget for digital post. Det behov er faldet voldsomt efter 1. november 2014, hvorefter alle, som ikke er fritaget, skal kunne modtage digital post fra det offentlige.

Artiklen er publiceret 16. januar 2015[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *